Masterizarea saracului

By | August 19, 2012

Nu fac misto de nimeni, chill. In articolul asta vreau sa vorbesc despre cei cu posibilitati minime. Atentie, cand zic minime, nu ma refer la microfoanele de 20 de lei de calculator, la alea poti sa le dai foc, ma refer la cel putin un microfon cu usb sau unul condesator.

Hai sa incepem.

1.Documenteaza-te putin inainte

In ziua de azi, majoritatea DAW-urilor vin cu toate uneltele (basice) pe care o persoana le necesita pentru un proiect de mastering. Bineinteles, un echipament bun ne va reda o calitate mult mai buna, dar exista plugin-uri aditionale ce se pot folosi in paralel cu un program audio, si ne pot scuti intr-o oarecare masura de lipsa echipamentelor profesionale. Bineinteles din nou, nu e totuna sa ai sau nu un studio in adevaratul sens al cuvantului, dar daca vrei sa faci ceva cat de cat ok, foloseste plugin-urile.

2.Ia-ti niste casti bunicele

Majoritatea studiourilor poseda monitoare de o calitate buna si cam o tona de tratament acustic, in timp ce o camera (camera noastra in care dormim) n-are nimic, doar un dulap sau doua, o masa si alte chestii, nici vorba de tratament acustic sau monitoare. Cea mai ieftina solutie ar fi o pereche de casti (o sa revin cu un alt articol despre parerea mea legata de masterizarea cu ajutorul castilor). Eu mi-am luat acum cativa ani buni de dincolo o pereche de casti de la Sennheiser. Foarte multumit.

3.Alege-ti o referinta

Urechile noastre se obisnuiesc foarte rapid cu un sound, si tocmai de aceea iti recomand sa-ti alegi o referinta (un sound – cum ai vrea sa sune piesa ta). Fii atent ca ai la dispozitie doar cateva secunde pentru a-ti da seama cum “suna un sound”. Ce-i cu asta? De ce spun asta? Reciteste prima propozitie (de la acest punct 3) pana la prima virgula.

Este fundamental sa ne cautam o referinta, e aur. Poate ca proiectul nostru nu va avea sound-ul lui X, dar macar ne-am indreptat spre o directie, avem un fir… gros.

4.Ia pauze

Desi cel mai ok e sa iei pauze de cateva ore, daca tu crezi ca urechile tale nu te inseala, fa pauze de macar 30 – 45 de minute. Daca nu iei pauze, este foarte posibil sa nu gasesti defectiunile vocii/piesei deoarece urechea ta se va obisnui cu sound-ul din acel moment.

5.Asculta-ti piesa peste tot

Nu ma refer la locuri, ci la dispozitive. Daca vrei sa fii convins ca piesa ta suna ok peste tot si nu doar la tine in boxe/casti, ascult-o pe: telefon, pe laptop, la vecinu`, la mama, la sora, la bunica etc. Cam asta inseamna lipsa monitoarelor.

6.Munceste

Cel mai important este sa te asiguri ca mix-ul suna bine, cat mai bine posibil. Un bun mix va necesita intotdeauna mai putina masterizare.

6.1.Cum spuneam si aici, daca ai prieteni in sfera muzicala, cere-le ajutorul, nu e prea ok ca persoana care a inregistrat sa si masterizeze. Oricum, in lipsa prietenilor, te poti ocupa chiar tu, nu e lege.

 

13 thoughts on “Masterizarea saracului

  1. Ciprian

    Salut, apreciez pasiunea ta pentru productia audio.Ai multe lacune acum, dar sunt sigur ca in timp vei invata multe iar acest blog/site va fi de un real ajutor pentru pasionati.Titlul acestui topic(Masterizarea saracului) nu are sens tinand cont de continut.Procesul de Masteringul/Masterizarea e inteles diferit astazi, pentru ca nu mai are legatura cu ceea ce insemna in trecut.Totusi, as putea spune ca termenul de Masterizare a unui material audio se refera la procesul final pe care il suporta acel material si efectele lui.Prin mastering poti intelege tot ceea ce se aplica pe canalul Master (canalul in care se mixeaza toate celelalte canala ale proiectului).Spre exemplu, sa presupunem ca ai un proiect de melodie in Cubase, pe 12 canale.Pe fiecare canal ai cate ceva, de exemplu, pe primele 4 ai elementele care tin de beat/tobe/drums, pe urmatoarele 4 ai instrumente iar pe ultimele 4 ai voci.Ei, tot ce incarci tu pe aceste canale in materie de plugins-uri, se numeste proceare, tot ce inseamna miscarea faderelor(volumelor) de pe aceste canale se cheama mixare si tot ce aplici pe canalul de Master se cheama masterizare.Toate aceste etape au o importanta majora.Procesarea are rolul de a da fiecarui element/instrument/voce deschiderea si dinamica necesara genului abordat si a calitatii dorite.Prin procesare se aplica compresie, egalizare, efecte(delay reverb chorus distors etc), se efectueaza panoramari si tot soiul de alte aplicatii posibil necesare(expander-gate-deesser-simulari-corectari-restaurari-filtre-procese de tot soiul ETC) fiecarui canal in parte, in functie de ce este necesar.Dupa terminarea procesarii(care este aplicata individual pe fiecare canal) se trece la etapea de MIXARE.Mixarea se executa prin reglarea volumului fiecarui canal astfel incat, in rezultatul final, nici un canal sa nu deranjeze iesind in evidenta sau invers, sa nu se auda.La fel ca si Procesarea, si MIXAJUL necesita urechi fine, antrenate, cu vechime in productia audio.Desi operatiunea de MIXARE este din punct de vedere al efortului cea mai simpla, totusi, din punct de vedere al perceptiei este la fel de importanta ca si Procesarea sau Masterizarea.O mixare proasta a unui material va trimite acel material in tabara amatorescului, oricat de bine este Procesat si Masterizat.Asta este valabil pentru fiecare dintre etape(Procesare-Mixare-Masterizare), daca doua sunt bune si una este proasta, materialul va fi amatoresc.Multi amatori gresesc incercand sa acopere neajunsurile din etapa/etapele(pentru ca si inainte de procesare exista etape, cum ar fi imprimarea, editarea) precedente, la MIXARE.Concret, se trage o voce, in conditii proaste si cu un microfon slab(spatiu neantifonat in care se aude puternic zgomotul general de computer cat si ecoul camerei si instrumentalul care pleaca din castile deschise/semideschise si se duce in microfon).In aceste conditii editarea este absolut necesare(scoaterea zgomotului de fond si eliminarea efectului de camera, pe cat se poate fara sa fie afectat materialul).Daca aceasta etapa de Editare este sarita,amatorul trece direct la procesare, unde aplica o compresie exagerata(ca sa dea senzatia de profi) dupa care aplica in mod exagerat delay si reverb si crede ca a rezolvat treaba.La etapa de MIXARE realizeaza ca de fapt , vocea suna prost, e infundata, nu se inteleg cuvintele, frecventele sunt imbarligate, si atunci incearca sa compenseze neajunsul din MIXARE dand mai tare canalul de voce.Poate isi mai suna si un prieten care ii spune: Baaa, da EQ ai bagat? atunci amatorul revine la etapa de procesare si baga un EQ si da in blana inaltele si mediile, ca sa deschida vocea, dar nivelul canalului ramane acelasi, adica exagerat de tare(altii pica in extrema cealalta, dau prea incet).Iar la final, se mira de ce in Winamp melodia facuta de ei se aude atat de diferit(prost) comparativ cu melodiile comerciale.Fiecare etapa este importanta si trebuie facuta cu rabdare si pricepere.MASTERIZAREA este “poza de grup” a intregului material.Este la fel de importanta ca si Procesarea, ea in sine facand parte din Procesare, dar pentru ca ea afecteaza tot intregul a fost separata de Procesare.Daca imprimarea, editarea, procesarea si mixarea au fost realizare bine, atunci masterizarea inseamna normalizare, atat.Altfel spus, este suficient sa “umfli” materialul(ca sa fie in trend, sa se auda la fel de tare ca si melodiile comerciale) si ai terminat MASTERIZAREA.Daca etapele anterioare au lipsuri, atunci MASTERIZAREA cere mai multe elemente, in functie de situatie(compresie, egalizare, maximizare, efecte de tot soiul).Cu cat “se cere” aplicarea unui numar mai mic de elemente la operatiunea de MASTERIZARE, cu atat inseamna ca etapele anterioare au fost facute mai bine.Nu exista Masterizare bogatului si Masterizarea saracului, exista doar Masterizarea amatorului incepator si Masterizarea amatorului avansat/profesionistului.

    Reply
    1. ArtaSonora Post author

      Salut, Ciprian. Apreciez enorm ceea ce-ai scris si faptul ca ti-ai rupt din timp. In mare, tot ce ai scris mi-e cunoscut, doar ca practica ramane “mama”. Intr-adevar, am multe lacune, nu sunt un expert, impartasesc ce am invatat pana acum, iar “Masterizarea saracului” face referire la “Masterizarea amatorului incepator”. Multumesc mult pentru comentariul tau!

      Later edit: In articol am specificat unele cerinte minime pentru a face o treaba… decenta, de aceea am ales acest titlu :-).

      Reply
      1. Ciprian

        Am inteles.E greu sa faci treaba decenta cu lipsuri majore.Exista un nivel minim de cerinte/pretentii/posibilitati pentru a putea face treaba decenta in ceea ce inseamna o productie muzicala.Cu computere prea vechi(sub dual-core/2GB RAM) e o munca titanica sa faci ceva peste un anumit nivel.Una dintre metode ar fi exportul in WAV.Aplici o procesare pe un canal, apoi il exporti WAV si il importi inapoi.Orice proiect trebuie lucrat la minim 24bit cu 48 kHz, aici este minimul acceptat in domeniul profesional.daca ai o interfata care poate mai mult si un computer care are putere de procesare decenta, atunci poti creste rata esantionare la 96kHz, adancimea ramanand tot 24, astfel pierderile de calitate din timpul procesarii fiind prectic nesemnificative iar dinamica materialului va fi mult superioara.

        Reply
        1. ArtaSonora Post author

          Mie-mi spui? Ma bat cu un laptop ce are un procesor de 1.83 GHz :)). Salvez la fiecare pas… ca altfel as pierde multa munca.

          Reply
  2. Pingback: Castile din studio + 3 modele

  3. Pingback: Cum oferi vocii tale prezenta de care are nevoie?

  4. Pingback: 200 de cuvinte despre monitorizare

  5. Pingback: Cand muzica se creeaza cu sufletul, sound-ul bun apare (partea a doua)

  6. Pingback: Castile din studio + 3 modele | Arta sonora

  7. Pingback: Cand muzica se creeaza cu sufletul, sound-ul bun apare (partea a doua)

  8. Pingback: 200 de cuvinte despre monitorizare

  9. Pingback: Proba castilor ieftine

  10. Pingback: PreSonus: Studio One 2 Producer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *