De ce apare distorsia in “Master Bus”? Cum o evitam?

By | January 23, 2015

Toata lumea, pana si eu, se confrunta cu o problema destul de grava in momentul mixarii. Atunci cand inregistrezi, fiecare canal are volumul lui, un volum acceptabil, corect? Corect. Majoritatea incercam sa pastram fiecare canal la 0dB, corect? Corect.

Te poate interesa si:

In momentul mixarii, folosesti intotdeauna aceiasi pasi? Aceleasi efecte? De ce?

Ei bine, dar atunci cand ne apucam de mixare si ne indreptam spre “Master Bus“, parca ne ia o panica din aia nasoala. De ce? Pentru ca isi face aparitia distorsia!

Atunci cand incepi sa bagi vreun efect pe “Master Bus“, simti cum ti se… duce tot mix-ul. Si asta e frustrant, te ucide pe interior si iti vine sa inchizi programul (daca nu laptop-ul).

Haideti sa aflam de ce apare distorsia si cum putem sa o evitam.

distorsie

Suma componentelor

Procesul de mixare implica suma tuturor sunetelor care fac parte dintr-un proiect. Incercati sa va imaginati o autostrada de 5 benzi (pe fiecare banda se afla cate o masina), care, la intrare in oras, se ingusteaza si ramane doar o banda. Ce se intampla? Inevitabilul: trafic.

In caz ca nu ati inteles, cele 5 benzi sunt de fapt canale (din DAW-ul nostru), iar acea singura banda este “Master Bus“. Asta se intampla si cu sunetele noastre, care la un moment dat sunt nevoite sa se intalneasca toate pe un singur canal.

Ziceam la inceput ca e frustrat deoarece noi ne chinuim sa mentinem fiecare canal la 0dB (de obicei, ca exista exceptii, ca intotdeauna), dar cand ajungem la “Master Bus“, apare distorsia datorita faptului ca toate sunetele se intalnesc in acel punct. Da, m-am repetat putin, dar voiam doar sa ma fac inteles.

master bus

Logica multora, chiar si a mea uneori, este aceea de a aplica un limitator, pentru ca suma componentelor (sunetelor) sa nu depaseasca (in cele mai multe cazuri) 0dB.

Bun, un limitator, dar acesta nu rezolva problema in sine, doar o “alina”. Problema noastra reala este: suma tuturor componentelor = un rezultat, cu un volum ridicat => distorsie.

Spre exemplu, daca suma componentelor ajunge la +8dB, aplicam un compresor sau un limitator, care sa reduca excesul, dar acest lucru va produce modificari ciudate in gama dinamica.

Solutia este de fapt mai simpla: amestecul componentelor sa nu depaseasca 0dB in “Master Bus“.

Ok, ok, dar cum reusim sa facem asta?

Avem doua metode:

1.Sa scadem volumul tuturor canalelor care contin un sunet (o voce etc). Exista producatori care scad volumul direct din fader-ul “Master Bus“, dar mie nu mi se pare o idee prea buna. In filmul meu, fader-ul e de neatins. Aplicand aceasta metoda, volumul ajuns in “Master Bus” va fi mai scazut. Pare a fi cea mai buna solutie, nu? Pai nu prea , daca aplicam aceasta metoda, mix-ul nostru va fi unul slab, anemic.

Si acum vine intrebarea pentru un mili mili, cum obtinem un rezultat puternic si fara distorsie?

compresor

2.Sa realizam o buna egalizare, compresie, limitare etc, care sa nu ne mai ofere un rezultat distorsionat in “Master Bus“.

O combinatie inteligenta, bazata pe cunostinte si/sau pe experienta, va duce la un rezultat frumos.
Da, stiu, nu e raspunsul pe care il voiai, sau cel pe care il visai, dar incerc sa fiu sincer. In muzica, daca e sa cauti scurtaturi, am o veste proasta pentru tine: nu exista. Daca tu crezi ca, 3 – 4 plugin-uri “minune” te vor salva, te inseli. Nu uita, masterizarea nu corecteaza mixarea!

Partea buna este ca, daca iti place ceea ce faci, si cum e normal, sa vrei sa evoluezi, ai sa ajungi acolo unde trebuie.

Mult succes!

P.S: Toate articolele exprima PAREREA si umila mea experienta in acest vast domeniu. Daca parerea ta e opusul parerii mele, te invit sa contribui (in casuta de comentarii) pozitiv si constructiv. Multumesc tuturor celor care ma citesc, pentru voi scriu.

5 thoughts on “De ce apare distorsia in “Master Bus”? Cum o evitam?

  1. Pingback: Proba castilor ieftine

  2. Pingback: Waves se pregateste de lansarea DAW-ului "Waves Tracks Live"

  3. Pingback: In momentul mixarii, folosesti intotdeauna aceeasi pasi? Aceleasi efecte? De ce?

  4. Pingback: In momentul mixarii, folosesti intotdeauna aceiasi pasi? Aceleasi efecte? De ce?

  5. Pingback: Despre conturile Soundcloud PRO (sau cum sa arunci cu banii)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *