Cum sa-ti construiesti un studio aka home studio | Partea a doua

By | December 2, 2012

In prima parte ne-am concentrat pe lucrurile materiale (de la bani si pana la materialele necesare) de care un home studio are nevoie, iar acum, in a doua parte vom vorbi despre monitoare audio si acustica. In acest articol as putea vorbi si despre casti, dar deja am facut-o aici putin.

Chiar daca in trecut am vorbit despre monitoarele audio active si pasive (si in functie de ce le alegem + cateva modele), vreau sa rezum si sa adaug ceva-n plus: Monitoarele nearfield sunt cele mai folosite de cei care au un home studio micut/”normal”. “Nearfield”, adica acelea care le asezi la o distanta de 1 metru, 1 metru si jumatate fata de tine. Nu vreau sa intru mai adanc in aceasta tema, si tocmai de aceea ma opresc.

Despre pozitionarea monitoarelor fata de noi am scris aici.

Panouri de absorbtie acustica

Tratamentul acustic este unul dintre cele mai importante aspecte care face parte dintr-un studio de inregistrari, atat in incaperea de monitorizare (control room), cat si in cea de inregistrari (cabina sau studio). Dar in general, pentru cei ca mine, incaperea de monitorizare si cea de inregistrari este acelasi lucru (sa nu se inteleaga gresit, ma refer la faptul ca nu sunt separate).

*Tratamentul acustic nu este acelasi lucru cu izolarea, sunt doua aspecte total diferite

Principalul obiectiv in momentul tratarii acustice al unei incaperi este acela de-a reusi distribuirea uniforma a frecventelor; undele stationare generale se vor inregistra impreuna cu sunetul original, si astfel ne vor impiedica sa luam deciziile corecte in aplicarea procesului de egalizare. Exemplu: Daca incaperea netratata acustic va genera o “bila” de joase, atunci aceasta ii va “fura” joasele piesei tale si ea va suna prea “inalta” pe alte dispozitive.

Sfaturi pentru imbunatatirea acusticii home studioului tau:

Difuziunea – evita ca peretii sa fie complet paraleli, aseaza diferite elemente (mobila, amplificatoare etc) incercand sa mentii o anumita simetrie. Langa monitoare poti aseza rafturi pline cu niste carti (cartile sunt bune!). Daca poti, nu monta studioul intr-o camera in care peretii formeaza un cub perfect deoarece va fi mai greu de evitat problemele undelor stationare.

Absorbtie

1.Poti opta pentru spuma, pe care ulterior s-o pui pe pereti in zonele importante: peretele din spatele monitoarelor, peretii laterali intre care se afla monitoarele audio… Multi nu recomanda spuma, dar tinand cont ca majoritatea suntem oameni care nu au un salariu de 500 de euro, ne folosim de ce avem.

2.Daca totusi ai un buget mai ridicat, atunci poti cumpara panouri de absorbtie de la Aurelex.

Cortinele/paturile/covoarele ajuta, toate acestea ajuta la absorbtie (medii – inalte, in timp ce pentru joase vei avea nevoie de “bass trap” > capcane de bass).

 

Sper ca v-a fost de ajutor. Succes tuturor!

10 thoughts on “Cum sa-ti construiesti un studio aka home studio | Partea a doua

  1. Pingback: Monitoarele audio de la KRK, Rokit 5

  2. Pingback: Preamplificatorul BlueTube DPV2, de la Presonus.

  3. Pingback: Cum sa-ti construiesti un studio aka home studio? | Prima parte

  4. Duhu

    Dacă încăperea de înregistrări (Borcanul) şi cea de monitorizare sunt una şi aceeaşi, şi nu avem tratament acustic şi izolare fonică, recomand un Mic Booth.

    Reply
  5. Pingback: Despre interfata M-Audio M-TRACK

  6. Pingback: RF1, de la LD Systems - detalii + pret Arta sonora

  7. Pingback: Este cabina de inregistrari necesara intotdeauna? | Arta sonora

  8. Pingback: Casti de studio: HRM-7, de la Pioneer

  9. Pingback: Preamplificatorul BlueTube DPV2, de la Presonus

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *