200 de cuvinte despre monitorizare

By | November 30, 2012

In toate etapele in care un proiect este aranjat ca sa sune bine este fundamental sa avem o referinta de incredere, iar etapele unei productii/unui proiect sunt:

  • Inregistrarea;
  • Editarea;
  • Mixarea;
  • Masterizarea.

Ce trebuie sa ne ofere o buna monitorizare in timpul mixarii?

Cel mai important lucru este pozitionarea fata de monitoarele audio, in engleza poarta numele de “sweet spot“. Procedeul  corect consta in a realiza imaginar un triunghi echilateral >>> vedeti poza pentru a intelege.

In figura de mai sus, noi suntem punctul A, in timp ce B si C sunt monitoarele audio. Distanta dintre monitoare (B si C) ar trebui sa fie de aproximativ 60 de cm, in timp ce distanta dintre om (A) si monitoare ar trebui sa fie de un metru si jumatate, doi, depinde.In acest mod vom obtine o perceptie echilibrata a ambelor canale.

Volumul monitoarelor in timpul mixarii va fi scazut, nu se mixeaza nici cu volumul ridicat, si nici scazut, intre. Ganditi-va ca ascultati traficul de la o distanta de 1 metru si jumatate. Putin dificila comparatia, dar sper sa intelegeti.

*Atentie: Nu spun in niciun moment ca nu trebuie sa ascultati un proiect la un volum mai ridicat sau mai scazut. E evident ca atunci cand terminam, piesa o vom asculta si la un nivel mai ridicat si mult mai scazut pentru a ne da seama daca mix-ul a iesit cum trebuie.

Ce beneficii obtinem daca respectam aceste “reguli”:

1.Un mai bun control al mixarii;

2.Compatibilitate;

3.Si bineinteles, un proiect mai reusit.

8 thoughts on “200 de cuvinte despre monitorizare

  1. Pingback: Cum sa-ti construiesti un studio aka home studio | Partea a doua

  2. Pingback: Monitoarele audio de la KRK, Rokit 5

  3. Stefan

    foarte folositor articolul, aveti like.
    am de facut numai o observatie, se contrazic un pic doua idei mai sus. SI anume partea cu triunghiul echilateral si distanta dintre monitoare si dintre om si monitoare, daca vorbim de un triunghi echilateral format de monitoare si om, e imposibil sa avem 60cm intre monitoare si un metru jumate- doi intre om si monitoare. corectati-ma daca cumva gresesc…:-s
    din pacate nu stiu exact care ar fi metoda corecta de pozitionare, asa ca las pe cei ‘de sus’ sa ne explice.

    Reply
    1. ArtaSonora Post author

      Salut! Mersi frumos pentru aprecieri (e doar un singur om in spate). Numerele specificate de mine mai sus sunt cu aproximatie, nicidecum exacte. In general, in spatele muzicii nu exista retete exacte, ci urechi bine antrenate.

      Totusi, reteta exacta este urmatoarea: pleaca de la aproximatiile/sfaturile pe care le primesti pana ajungi sa iti gasesti singur pozitionarea corecta. Doar proband poti evolua, nicidecum invatand tot felul de parametri (au si ei un rol, bineinteles, dar nu peste tot). Practica e mama.

      Mersi inca o data pentru comentariu, apreciez timpul acordat.

      Reply
  4. Pingback: Interfete audio - Pe ce baza le alegem?

  5. Pingback: Scarlett Studio: Interfata audio Scarlett 2i2 + microfonul Scarlett CM25 + castile HP60 (review) Arta sonora

  6. Pingback: Cum obtii un mix bun? | 9 sfaturi care te pot ajuta Arta sonora

  7. Pingback: Monitoarele audio de la KRK, Rokit 5

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *